בעולם בו אנו חיים, כשעשרות פרסומות מקיפות אותנו מכל כיוון ושצף מוצרים שוטף את המדפים, תחום המיתוג הפך לחלק בלתי נפרד מחיינו. הם נמצאים בכל מקום, והם שולטים כיום בחיינו, באמצעות השפעה על הרגשות שלנו ומניפולטיביות.
אז מהו מיתוג? כיצד הוא נוצר ולמה הוא משפיע? זאת ועוד בכתבה הבאה.
מהו מיתוג?
אם מוצר הוא חפץ שנועד לספק מענה לצורך מסויים, מיתוג יהיה הבדלת מוצר מסויים מהשאר.
מוצר שהוא ממותג הינו הצמדת הבטחות וערכים למוצר מסויים, ונתינת תכונות שכביכול אין למוצרים מסוגו. המותג מכניס למוצר ערך נוסף על ערך הפונקציונאליות שלו- הוא מכניס ערך אמוציונאלי, שהופך את המוצר ממוצר צריכה פשוט לחוויה המערבת את הרגש, את החושים ואת הדמיון.
המיתוג משחק בין פונקציונאליות לאמוציונאליות באופן קבוע, כאשר מידת ההדגשה של כל אחד מהם תלוי במוצר עצמו- בעוד בשמפו ישימו דגש לרוב על הצד הריגשי, במכונית יעשו שילוב בין הצד הפונקציונאלי (יכולות הרכב) לאמוציונאלי (ההרגשה בנהיגה, היופי ברכב).
הנחלת המיתוג שנוצר למוצר תלויה לרוב בחוזק הפירסום ובכמותו- ולכן, אפשר לומר די בביטחה שחברות בעלות אמצעים יצליחו במלאכה יותר מחברות קטנות. הצלחת המיתוג תלויה גם ביכולתו להתחבר לערכים הנכונים בחברה שלו- מיתוג אמריקאי לא בהכרח יצליח בישראל, ואפילו מיתוג הפונה לערך של “משפחה” לא יהיה זהה בכל המדינות.
איך משווקים?
אחד השלבים הראשוניים במיתוג יהיה בניית לוגו . הלוגו מעביר את המסר של החברה לגבי המוצר במינימום קווים ומילים, ומסייע בבניית מיתוג המוצר וצריך להתאים בגירסאות שונות על כול דבר שהחברה מוציאה ללקוח, מפרסומות ועד הדפסת מעטפות. גם בניית קטלוג של מוצרי החברה, הקושר מוצר מסויים עם מוצרים אחרים, יכול לתרום לקשירת המוצר לחברה בעלת שם, ולסייע בהצלחתו. אך כך, מה שנותר הוא לפרסם- בעיתונים, בטלוויזיה, באינטרנט . ככל שהחשיפה למותג תהיה יותר גדולה, כך גדלים הסיכויים להצלחתו.