המטרה של כל עסק, באשר הוא, היא להגדיל את מעגל הלקוחות שלו, ועקב כך גם את הרווחים הפוטנציאליים.
אלא שאף עסק לא הרוויח את זה ביום אחד, וגם לא ביומיים: הגשמת מטרות העסק דורשת מאמצים אקטיביים מצידו של העסק, וניסיונות להתבלט על פי המתחרים, שבוודאי קיימים בכמויות מסחריות. מהבחינה הזו, דומה שאין הרבה דברים חשובים יותר מאשר מיתוג מקצועי לעסקים. למה זה כה חיוני? ואיך עושים זאת נכון?
ההגדרה הבסיסית של מותג (חיבור של המונחים “מוצר” ו”תג”) מכניסה לתמונה את כלל העמדות, התפיסות או הרגשות אשר הצרכנים מחזיקים ביחס למוצר, לאובייקט, לעסק או לארגון מסוימים. במילים אחרות, אפשר לראות שמותג הוא יישות הנוצרת מעצמה, יש מאין, בעלת אופי משלה.
לא צריך להיות מומחה בתחום השיווק, בהמשך לכך, כדי להבין שהרצון של כל בעל עסק הוא למיתוג חיובי ככל האפשר, עם קונוטציות רצויות היועלו בקרב קהל הלקוחות הפוטנציאלי. הכול בהתאם למטרות המוגדרות של העסק, וליעדים שאנשיו בוודאי הציבו בנקודת הזמן הנוכחית.
כאן, חשוב להדגיש כי לכל מוצר יש תחושות שונות שרצוי שיעלה בקרב מי שנתקל בו. ישנם מותגים המנסים לשדר יוקרתיות, בעוד אחרים ירצו להדגיש את ה”עממיות” שלהם, ואת הפנייה שלהם למכנה המשותף הרחב ביותר של צרכנים פוטנציאליים. מותגים אחרים ינסו להעניק דגש על תחושות דוגמת הנאה, באם מדובר במוצר צריכה, או נוחות – כפי שמאפיין מוצרים שונים לבית, למשל. כמובן שמותגים כיום מאגדים שורה ארוכה של תחושות פוטנציאליות, אשר חיבור שלהן יוצר את התמונה הכללית שלהם.
כפי שרמזנו מעלה, מאמצי המיתוג של כל עסק או ארגון חייבים להיות מאסיביים ולהתבצע כל העת. הסיבה המרכזית לכך היא שבחירה של מוצרים על ידי צרכנים, או קבלת החלטות כמכלול, מתבצעת באמצעות רגש רב, ופחות באמצעות מחשבות רציונליות. אינספור מחקרים שנערכו במרוצת השנים הראו שמותג המעלה כמה שיותר תחושות ורגשות יהיה זה בו יבחרו בסופו של יום הצרכנים: אפשר לראות את זה בהחלטות כלכליות, אבל אפילו בבחירות פוליטיות, המבוצעות בהתאם לסף הרגש שמעלים המועמדים.
מיתוג הוא האופן היעיל ביותר באמצעותו העסק יוכל להבליט את היתרונות שלו, ולהסתיר את חסרונותיו. זאת ועוד, כאשר אינספור מותגים, חברות ועסקים מתחרים על תשומת הלב של הלקוח הפוטנציאל, המיתוג הוא האמצעי שיכול להבליט את העסק אל מול מתחריו. לקוחות כיום מחפשים את הערך המוסף, או לכל הפחות התחושה שבחירה מסויימת תאפשר להם לקבל אותו.
כך ממתגים כיום עסק
כאשר הגורמים שמאחורי המותג מחליטים על הקונוטציות שהם רוצים שהוא יעלה, אם כן, נדרש לחשוב כיצד אפשר לעשות זאת בפועל. החדשות הטובות הן שיש כיום, בעידן הטכנולוגי של המאה ה-21, מגוון שיטות ואמצעים למיתוג. את הזהות המותגית, אחד המונחים המשמעותיים בתחום, אפשר ליצור, בין השאר, באמצעות ההחלטות הראשוניות, דוגמת על שם העסק, או בהחלטה על השם או על הגוונים שיפארו את הלוגו שלו: עסקים המעוניינים לשדר תחושות של חום או רומנטיקה יבחרו בגוונים דוגמת אדום או ורוד, בעוד שכאלה המעוניינים להיות מזוהים עם קדמה ומודרניות עשויים להעדיף שחלק מהשם שלהם יהיה בלועזית. באשר ללוגו, הוא צריך להעביר את מסריו במינימום קווים או מילים, ובעידן הנוכחי, מרובה הפלטפורמות, גם להתאים כמו כפפה ליד לכל אחת מהן.
מיתוג, כמעט בכל המקרים, הוא פועל יוצא של הליכי הפרסום, שגם כך חייבים להתבצע על ידי כל עסק באשר הוא: אין זה מפתיע שעסקים גדולים, שמשקיעים מאמצים ראויים בפרסום, נתפסים טוב יותר על ידי הציבור. מפעם לפעם יש לצאת במסעות שיווק אלה או אחרים, וכן לתת כל העת דגש על נראות באינטרנט ובמדיה החברתית.